Ja hoor, ik leef nog! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Laura Weenink - WaarBenJij.nu Ja hoor, ik leef nog! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Laura Weenink - WaarBenJij.nu

Ja hoor, ik leef nog!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

22 Maart 2008 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Heej lieve mensen uit Nederland!!

Tijd voor een nieuw bericht! Sorry dat ik pas weer zo laat wat van me laat horen, maar laten we het maar even houden op ‘geen bericht = goed bericht’.
Allereerst bedankt voor jullie vele reacties!! Echt super lief en leuk!
Ik ben nog steeds volop aan het werk, zo onderhand 6 dagen in de week en als ik een keer een dag vrij heb is dit vaak doordeweeks en Maud heeft tot nu toe nog altijd in het weekend vrij gehad. Echt veel tijd om dingen samen te ondernemen hebben we dus nog niet gehad.
Wel heb ik ondertussen al weer veel bijzondere dingen meegemaakt en kan ik nu al zeggen dat mijn verblijf hier in Zuid-Afrika echt een heel bijzondere ervaring is en ik kan ik iedereen aanraden zoiets een keer te doen.

2 weken geleden hadden Maud en ik met z’n tweeën een weekend vrij en besloten we op vrijdagavond om de dag erna naar Kaapstad te gaan. (lekker goeie voorbereiding ;)) ’s Ochtends bedachten we dat we toch wel een kaart nodig hadden, omdat er anders een grote kans bestond dat we er helemaal niet zouden komen. Toen zijn we snel nog even langs mijn hotel gegaan om de nodige uitleg te krijgen. Hier kregen we een kaart mee en werden we naar Kaap de Goede Hoop gestuurd. Na een lange, doch mooie tocht (met files helaas) kwamen we rond het middag uur eindelijk op het zuidelijkste puntje van het schiereiland aan. Hier aangekomen zijn we via een erg steil en (volgens ons) gevaarlijk voetpad bij Cape Point aangekomen. Hier hebben we de nodige foto’s gemaakt daarna en gingen we op naar onze volgende missie: ‘Cape of good hope’. Er stond aangegeven dat we via een wandelroute daar zouden komen en aangezien deze veel efficiënter leek dan de route die met de auto afgelegd moest worden, besloten we te lopen. Ook zouden we dan langs het prachtige strandje komen dat vanuit Cape Point te zien was. Dit strandje hadden we al snel bereikt. Althans van boven…Nu moest je nog met een hele steile trap naar beneden om ook echt op het strandje te komen. Maar aangezien we er nu toch waren, besloten we om wederom ons leven te wagen voor een speciale ervaring. En dit was het gelukkig ook! Het was echt een fantastisch mooi strandje!
Helaas moesten we ook weer naar boven, maar bikkels als wij waren gingen we vol goede moed verder op het pad naar ‘Kaap de goede hoop’. Het pad werd echt steeds minder goed begaanbaar. We waren het al met elkaar eens dat het niet echt een toeristische route was, maar goed, we waren al flink op weg en aangezien we zeker Kaap de goede hoop wilden zien liepen we stug door. Op een gegeven moment moesten we ook nog een halve berg beklimmen, maar we waren er bijna….En ja, idd! We waren er…bijna….Alleen stonden we bovenop ‘kaap de goede hoop’ en de echte toeristische ‘bezienswaardigheid’ ( met o.a. het bordje ‘cape of good hope’ – waar we toch echt een foto van wilden) was beneden!
We zijn uiteraard nog even met de auto naar beneden gereden, om dan ook echt een foto te maken.

Woensdag morgen zijn we weer terug geweest naar ‘home affairs’ om dan toch eindelijk ons visum op te halen. We hadden namelijk onbedoeld al een maand illegaal gewerkt.
Na lang zoeken kwamen we eindelijk aan bij ‘home affairs’ in Paarl. Daar werd ons gelijk verteld dat ons visum nog niet klaar was en dat we volgende week terug konden komen.
Ik word niet snel boos, maar daar haalden ze wel ff het bloed onder m’n nagels vandaan.
Dan zouden we 5 weken hebben moeten wachten op ons visum terwijl ze het in Kaapstad binnen een week hadden. Belachelijk dus!
Ik zei toen dat ik het belachelijk vond dat het zo lang duurde en dat we daarbij na een maand vakantie wel een keer met onze stage moesten beginnen. Toen zei ze dat als we zouden beginnen met werken we gearresteerd werden. (ze moest eens weten wat we al een maand gedaan hadden) Maar goed, toen zei ik dat ik het echt stom vond dat de studenten in Kaapstad het binnen een week hadden. Toen werd ze nog kwader en toen zei ze dat we dan maar naar Kaapstad moesten gaan. Daarna liep ze kwaad weg, met al onze gegevens in haar hand.
Na 10 min wachten, kwam ze eindelijk terug en bood ze wonderbaarlijk haar excuses aan voor haar gedrag en zei ze dat ze het nu even snel zou regelen. 5 min. later was ze terug en hadden we ons visum binnen.
Aangenaam kennis te maken met de Zuid-Afrikaanse overheid!

Ook op het werk maak ik bijzondere dingen mee. Je kunt hier heel duidelijk de scheiding tussen blank en zwart zien. De zwarten werken in de housekeeping (als blanke in de housekeeping is echt ‘not done’ hier), keuken en in het restaurant. De blanken werken achter de receptie, in het kantoor en in het management. De blanken zitten altijd te mopperen op de zwarten en vooral op de housekeeping. Maarja als ik heel eerlijk mag zijn, zijn dit ook wel een beetje lakse mensen.
Laatst was ik in de keuken om mijn eten op te halen, vroeg de kokkin aan mij of ik met een zwarte jongen zou daten. Zij was hier nl. echt heel duidelijk over. Zij zou nooit met een blanke man daten. Dat zou ze nooit kunnen zei ze, want blanken zijn echt van een ander ras en dan zou je je veelste veel aan elkaar moeten aanpassen.
Ze zien zichzelf dus echt als een heel ander ‘type’ mens en dat kan misschien wel samen, maar niet zonder slag of stoot.
Afgelopen donderdag hadden we een brandpreventie training en toen zat Lilanie (mijn supervisor) naast mij, maar die stond op om even naar het toilet te gaan. Komt Vanessa (zwarte afwashulp) binnen en zij gaat op Lilanie haar stoel zitten. Die vrouwen van de housekeeping helemaal fluisteren naar haar dat Lilanie daar zat. En toen ze het begreep, schrok ze helemaal en ging ze gauw op een andere stoel zitten. Er zit een duidelijke scheiding tussen dus.
Veel zwarten die bij mij in het hotel werken, komen trouwens uit de sloppenwijk van Stellenbosch. Sommige die komen elke dag lopend naar hun werk. Dit is ongeveer 4 kilometer!
Het enige zwarte meisje achter de front office komt daar ook vandaan. Zij heeft afgelopen week haar broer verloren. Zijn huis is verbrand en haar broer daardoor ook. Haar moeder is toen helemaal in paniek in de auto gestapt om naar het huis van haar broer te rijden en die heeft toen een ongeluk met de auto gehad. Echt erg! Had zo met haar te doen. Gelukkig gaat het met die moeder nu wel weer goed.

We hebben vorige week ook Nederlandse studenten ontmoet hier tijdens het stappen, super leuk! Zij studeren hier allemaal aan de universiteit, dus die gaan we zeker nog wel vaker zien.
We zijn trouwens ondertussen al in meerdere clubs en kroegen geweest en het uitgaan bevalt ons hier nog steeds erg goed!

Afgelopen woensdag ben ik naar Kaapstad geweest om Mara (zus van een vriendin van mij) te bezoeken. Het was erg leuk om iemand van thuis te zien! We hebben gezellig bijgekletst en een beetje door Cape Town gedwaald. Mara had natuurlijk post van Nicole bij zich, erg leuk!
Nicole, je brief was echt geweldig om te lezen en je hagelslag zal goed van pas komen bij het paas ontbijt morgen!

Ik heb trouwens ook mijn vakantie geboekt voor in juli. Guido komt hier heen en dan gaan we lekker met z’n tweetjes 2 weken vakantie houden. We gaan een stuk van de gardenroute doen. Dit moet echt heel erg mooi zijn. Mijn GM heeft de route voor ons uitgestippeld en het ziet er echt veel belovend uit. Mam, jij gaat zo jaloers worden!

Ik was trouwens de vorige keer nog vergeten mijn contact gegevens achter te laten, dus bij deze

Laura Weenink
Flamingostreet 23
7600 Stellenbosch
South Africa

Mobiel 0027 797 735 362

Sorry voor het minimale aantal foto´s, ik weet dat jullie er meer willen zien, maar ik kan er nu maar ff alleen deze opzetten.

Heel veel liefs, Laura

Ps. Ik mis jullie wel hoor!!!
Pss. Ik heb wonderbaarlijk geen last van eczeem hier!!

  • 22 Maart 2008 - 15:52

    Nicole:

    heee lau!!

    Wat een verhaal over dat visum zeg!! Jezus haha.. je moet er gewoon een beetje druk erachter zetten dus ;)! En dat er echt nog zo'n rassenscheiding is zeg! Wel raar om zoiets mee te maken. HEb je overigens nou wel of niet gezegd dat je zou kunnen daten met een zwarte man :P! Btw. fijn dat mijn hagelslag jouw paasontbijtje af kan maken hahah! Ga Mara iig thuis even uithoren!

    oja... betekent 'weinig foto's' dan ook echt '1 foto'?? hahah! Dit kan beter!

    Nou dahaagxxx.. geniet er lekker van en doe net zo gek als thuis!!


  • 22 Maart 2008 - 15:53

    Nicole Weer:

    Oh.. ik zie opeens meer foto's verschijnen haha.. (ligt misschien toch meer aan mijn pc dus :P)

  • 22 Maart 2008 - 16:01

    Nic:

    oooh het ligt niet aan mijn computer hoor ik net, haha guido zag er ook maar 1 ;)! Je zit gewoon nu ook op de PC wat leuk! Oke, ik zal er niet teveel onnodige reacties meer opzetten haha

  • 22 Maart 2008 - 16:12

    Dienke:

    He Laura!

    Wat leuk om weer wat van je te horen! T klinkt vast heel cliché, maar ik dacht vanmorgen nog dat het hoog tijd werd om je eens te smsen, zodat ik weer wat van je zou horen! Wederom klinkt het weer prima daar, alleen het weer al. (Om even een beeld te schetsen van hier. Gisteren was er regen, hagel, natte sneeuw en een beetje zon. De voorspellingen zijn dat het met pasen gaat sneeuwen en kouder is dan met de afgelopen kerst). Vast wel raar om terug te moeten naar 'tijden van echte scheiding in rassen'. Hoeveel men er nog over van alles en nog wat mag klagen, in multiculti Nederland is dat wat jij beschrijft niet meer denkbaar. Ook wat betreft het onder druk zetten van de overheid niet (helaas haha).

    Tot snel!

    Liefs

  • 22 Maart 2008 - 16:48

    Hans:

    Hoi laura
    Het zit wel snor bij jou maar 6 dagen werken per week vind ik wel veel.
    Een weekend vind ik al tekort.
    Stuur eens beetje ZON naar nederland.
    Het is hier nu 2 graden buiten.
    Koud dus!!!!!!

    tot ziens Ina & Hans te R

  • 22 Maart 2008 - 16:58

    Tanja:

    hee meis!

    Wat een gave foto van dat strand zeg! Ik ben jaloers haha.. Vooral nu het hier weer eens ijskoud is! Bah..
    Leuk dat je wat nederlandse studenten hebt ontmoet. Waar zitten zij? Dan kun je zeker vaker met ze gaan stappen..

    Heel veel plezier en succes nog maar weer :) Wij houden je via sms en de site op de hoogte van alles wat hier gebeurd :)

    Lfs!

  • 22 Maart 2008 - 18:04

    Joke:

    Hallo Laura
    Wat leuk om weer wat van je te horen.
    Fijn dat alles zo goed met je gaat
    Hier is het ook oke,alleen het weer zit niet zo mee.Dan is het beter bij jou.
    Wij hopen nog vaak wat van je te lezen en vanuit Lichtenvoorde wensen wij je heel veel plezier in Stellenbos.

    ps. wij missen jou en Guido ook al wel een beetje.

    Groetjes Leo en Joke

  • 23 Maart 2008 - 09:40

    Nienke & Ralph:

    Heee Lau,

    Wat leuk om weer eens wat van je te horen, echt stom zeg van dat Visum.. maar gelukkig kun jij je behoorlijk boos maken en krijg je het toch voor elkaar ;)!!

    Fijn dat het bij jou zo'n mooi weer is, hier is het niet echt om naar huis te schrijven, haha, hagel, sneeuw, regen, kou en ga zo maar door... Al hoewel nu schijnt de zon weer hahaha.... tjah Nederland blijft raar..

    Super dat je vakantie geboekt is, lekker vooruitzicht zeg!

    Meis, heel veel succes nog en tot je volgende verhaal..

    Liefss,
    Ons

  • 23 Maart 2008 - 11:57

    Ina:

    Paaszondag.
    Het lijkt er idd op dat je wat ZON hebt gestuurd, bedankt.Maar hebben jullie daar ook nog wat WARMTE over? We houden ons aanbevolen!!
    Je hebt trouwens niet alleen je moeder jaloers gemaakt met jullie vakantieplannen, maar mij ook.Is er geen goedkoop 'mama-arrangement??

    Tot horens,
    Groeten Ina

  • 23 Maart 2008 - 12:33

    Manouk:

    Meissie! Gelukkig, je leeft nog ;)
    Kan me voorstellen dat je niet vaak tijd hebt om je verhaal hier te doen, aangezien je veel werkt. Mooi dat het nu ook legaal kan btw :p.
    Wat een gedoe met dat visum zeg.

    Die foto van het strand was de hele tocht zeker waard, supergaaf!
    Leuk ook dat je nl studenten hebt ontmoet!

    Ik ga nog even van het lekkere zonnetje genieten hier, want dat is ook zo voorbij :s! Geniet er van nu het nog kan daaro ..

    We keep in touch,
    Lfs!

  • 23 Maart 2008 - 13:22

    Dees:

    heej laura!!

    wat een geweldig verhaal weer, vooral dat gedoe met je visum. klasse dat je,je ff van je "boze" kant hebt laten zien.
    nu kan je tenminsten zonder zorgen stage lopen.
    ik ben benieuwd naar foto's maar dat strand.. pff als ik die toch is in mijn achtertuin had.. zou ik mij elke dag ziek melden ;) (als het lekker weer was dan ;) )

    vanavond gaan we met de meiden lekker het cafe in, weer net zoals vorig jaar gezellig bij elkaar zitten en misschien, heel misschien weer mega vals spelen met het portje kaarten!

    meis geniet ervan, en geniet voor ons ook even mee van het mooie weer daar!

    dikke knuffel! mis je! kuz Desiree

  • 23 Maart 2008 - 14:23

    Agat:

    hej lau!

    Weer een geweldig verhaal om te lezen! je maakt er echt veel mee, wel fijn dat je ook nederlandse studenten hebt ontmoet :)

    en van dat visum echt belachelijk en als je boos word kunnen ze het binnen 5 min ineens regelen mzzz maar gelukkig heb je je visum nu! Leuk dat je nog met guido 2 weken op vakantie gaat toch weer lekker om dan weer samen te zijn

    meis heel veel succes en plezier nog ik blijf je volgen en ook zeker sms :)

    liefss agat

  • 23 Maart 2008 - 16:26

    Ellis:

    He meis!

    Leuk weer iets van je te horen en je weer te zien op de foto:) Wel leuk dat ik je mobiele nummer heb, kunnen we gezellig af en toe smsen!
    Wel vreemd al dat gedoe met die visum!Maar nu heb je hem gelukkig, kunnen ze je niet meer arresteren;)

    Super leuk dat je nog twee weekjes vakantie met Guido er achteraan plakt! Nu weet je natuurlijk precies wat leuk is om te gaan bezichtigen!!!

    Heel erg veel plezier nog!
    Liefs kus Ellis

  • 23 Maart 2008 - 18:34

    Irma Nando:

    Geweldig,
    al die verhalen en foto,s
    nog heel veel plezier en geniet ervan
    Groetjes van ons

  • 25 Maart 2008 - 15:13

    Daniëlle:

    He Laura!! Leuk man om weer iets van je te lezen! Super mooie foto's, die van jou bij Cape Point is ook erg leuk, wordt er wel beetje jaloers op dat je een rok en hemdje aan kunt, maarja om dat nou te gaan dragen in de sneeuw ;)
    En zoals iemand hierboven ook al zei heb je niet alleen je mams jaloers gemaakt met jullie vakantieplannen..echt fijn ook dat je met Guido ook nog even kunt genieten van Z-A!
    xxx Daan

    p.s. Ik heb Bruinenberg niet meer gevonden daarna dus helaas niet meer mee gepraat haha.

  • 25 Maart 2008 - 19:42

    Sandra:

    He Lau!!

    Wat gaaf allemaal! Dat van je visa, wat een gedoe zeg, en dat je het daarna gewoon binnen 5 min had! Moet zeggen dat ik er bij had willen zijn! ;) Heb er ook nog wat van geleerd. Ben in Curacao destijds ook 2 keer over naar huis gestuurd omdat ze het nog niet rond hadden, misschien was jouw aanpak beter geweest! ;)

    Wat erg, dat verhaal van je collega, jeetje, dat is niet niets..

    Dat van je exceem had ik wel verwacht, zon kan heel veel goeds doen!

    Super dat je een vakantie met Guido geboekt hebt! Ik ga aankomend weekend kijken of Erik (mijn stiefbroer) en Angélique (zijn vrouw) geinteresseerd zijn om met mij meer naar Zuid-Afrika te gaan voor een vakantie. Dan zou ik je toch nog kunnen opzoeken en daarna veilig rondtrekken! Je hoort het allemaal van me! :D

    Liefs Sandra.

  • 26 Maart 2008 - 09:38

    Milana:

    Hi Laura,

    heb je verhaal gelezen, het klinkt super bij jullie!! Heel veel plezier nog en hopelijk verdwaal je de volgende keer niet zoveel ;) x

  • 02 April 2008 - 23:01

    Ronald:

    Oke het duurt ff maar dan krijgen we ook een heel verhaal leuk hoor. en wat te gek voor je dat je exceem helemaal verdwijnt; een reden om daar te blijven?
    Heb je contact met Guido? mis je hem? Geniet lekker van je ervaringen, pakken ze je nooit meer af. geniet ervan.

  • 07 April 2008 - 18:12

    Dienke:

    He Laura

    Heb het volgende even gekopieerd vanuit het gastenboek. Ik verwacht dat je t eerder hier gaat tegen komen haha:) Ben vandaag op een kaasboerderij/zalencentrum geweest in Ede. Haha uiteraard even uitgebreid vergeleken met die van jullie. Bij jullie is het duidelijk veel mooier (want authentieker) aangekleed & een meer gastvrije behandeling. (Ook in kleine dingen als het vragen of alles naar wens is tijdens de lunch). Bij de lunch ging het personeel in dezelfde zaal zitten lunchen, heel apart. Van t zelfde buffet e.d. Voordeel bij hen was wel dat ze mooi grote ruimtes hadden, waardoor er zowel tafels als banken stonden en daarbij nog meer dan genoeg vergaderruimte over was. Dat deden ze daar trouwens ook veel, vergaderingen 'aannemen'. Nog een pluspuntje; kleine flesjes spa water naast de koffie en thee, erg populair!

    Haha wilde het je toch een gezegd hebben haha. Hoe is het nu met je? Hoe gaat je stage en hoe zijn de weekenden? Laat snel weer wat van je horen ;) Hier gaat alles prima. We hebben allemaal gezellig weekend gehad, 31'en is bij het voorzitten populair geworden haha.

    xxx

  • 11 April 2008 - 15:54

    Nicole:

    Tijd voor je volgende verhaal!!! ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Stellenbosch

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Juni 2008

Update vanuit Stellenbosch!

02 Mei 2008

Een wereld van verschil!

12 April 2008

Werken, Onspannen & Genieten

22 Maart 2008

Ja hoor, ik leef nog!

27 Februari 2008

Eindelijk bericht!
Laura

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 1288
Totaal aantal bezoekers 28232

Voorgaande reizen:

02 December 2011 - 08 April 2012

Spaans en Avontuur

17 Februari 2008 - 28 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: